Tiada yang MUSTAHIL dalam hidup ini... jadikan MUSTAHIL sebagai ubat penguat untuk terus berUSAHA dan berJAYA...

22 Ogos 2009

Niat

Lafaz niat dan niat berpuasa:



"Sahaja aku puasa esok hari - (kerana mengerjakan) fardhu bulan Ramadhan pada tahun ini -kerana Allah Ta'ala"
Pada malam 1 Ramadhan, elok ditambah perkataan Arab 'kullihi' (bermaksud: sekeliannya) sebelum lafaz '..LiLLahi Ta'ala'. Jika dibaca, ia bermaksud kita berniat puasa itu merujuk semua/sekelian/seluruh hari dalam bulan Ramadhan.

Contohnya seperti berikut:
"Sahaja aku puasa esok hari - (kerana mengerjakan) fardhu bulan Ramadhan pada tahun ini ,sekeliannya- kerana Allah Ta'ala"


Jika berniat seperti di atas pada malam pertama Ramadhan, sedangkan terlupa niat pada mana-mana malam sepanjang Ramadhan, menurut pandangan Mazhab Syafi'e - puasanya sah.



Doa berbuka puasa:



"Ya Allah bagi Engkau aku berpuasa; dan dengan Engkau beriman aku; dan dengan rezeki Engkau aku berbuka; dengan rahmat-Mu - wahai Yang Maha Pengasih dan Penyayang"

12 Ogos 2009

Ragu

Adakah Ragu-ragu satu jenis penyakit? Selalu saja sesuatu perkara yang hendak dilakukan tergendala pabila ragu-ragu wujud dalam diri. Sama lah dalam nak mengupdate blog ni.. ragu lah menyebabkan usaha untuk mengupdate blog sering kali tertangguh. Apa yang mampu dibuat hanya membuka dan menutup saja blog selepas menjenguk walaupun tahu tiada apa yang berubah di blog sendiri.

30 Julai 2009

Teringat Ke Suatu Ketika Dulu..

Saat ni teringat aku pada satu kejadian bertahun2 dulu berlaku..
masih ku ingat kerana kecewa terhadap permata hatiku yang
sulong disebabkan hanya kerana tidak mendengar kataku dan tidak mengendahkan cakapku... saat tu aku rasakan aku gagal berfungsi sebagai seorang ketua.. aku mahu anak mendapat asuhan dan pembentukkan aku.. kerana rasa kecewa itu aku terluah dengan cara yang difikirkan betul oleh ku saat itu...
tapi aku lupa adan insan lain yang tidak dapat menerima tindak balas aku dan tersentuh dan terluka hati serta perasaannya....
Dan seperti biasa aku, selepas segala ketidakpuasan hati terluah dengan tindakan.. aku mulai tenang dan saat itu kesedaran dan rasa bersalah wujud dalam diriku diatas apa yang telah aku lakukan... apa tindakan aku selanjutnya...
aku mengambil jalan yang cukup berat sebenarnya tetapi mudah.. korbankan sedikit keegoan diri dan perbetulkan keadaan... tidak hilang bisa ular kerana menyusur akar... jangan orang hilang hormat pada kita kerana tindak tanduk kita..

Bangau

BANGAU OH BANGAU

Bangau oh bangau..
Kenapa engkau kurus?
Macamana aku tak kurus..
Ikan tak mahu timbul.. (2X)
Ikan oh ikan..
Kenapa engkau tidak timbul?
Macammana mana aku nak timbul..
Rumput panjang sangat.. (2X)

Rumput oh rumput,
Kenapa engkau panjang?
Macam mana aku tidak panjang..
Kerbau tidak makan aku..(2X)

Kerbau oh kerbau,
Kenapa engkau tidak makan rumput?
Macam mana aku nak makan rumput,
Perut aku sakit..(2X)

Perut oh perut..
Kenapa engkau sakit?
Macam mana aku tidak sakit..
Makan nasi mentah..(2X)

Nasi oh nasi..
Kenapa engkau mentah?
Macam mana aku tidak mentah..
Kayu api basah..(2X)

Kayu oh kayu..
Kenapa engkau basah?
Macam mana aku tidak basah..
Hujan timpa aku..(2X)

Hujan oh hujan..
Kenapa engkau timpa kayu?
Macam mana aku tidak timpa kayu..
Katak panggil aku..(2X)

Katak oh katak..
Kenapa engkau panggil hujan?
Macam mana aku tidak panggil hujan..
Ular nak makan aku..(2X)

Ular oh ular..
kenapa engkau nak makan katak?
Macam mana aku tidak makan katak..
Memang makanan aku..(2X)

Begitulah dunia hari ini.. di mana kita?
berapa ramai antara kita yang sanggup jadi ular?

28 Julai 2009

Lupa

Perbezaan kertas soalan subjek yang sama, bersaiz A3

Lupa aku minggu ( hari ) ini anak didik aku perlu menduduki OTI 4 kalu bukan kerana anak ku juga menduduki peperiksaan aku akan terus lupa.. Lupa dan terlupa bukan sesuatu yang asing bagi sebahagian besar daripada kita terutama aku la... lupa atau buat-buat lupa merupakan satu penyakit ( dalam diri ) sebenarnya yang pada aku tiada ubat dengan mudah.

Hari ini budak2 sekolah rendah menduduki OTI 4. kerana lupa lah aku tidak mengambil tahu sangat tentang keperluan persediaan OTI 4 ini untuk anak didik. Aku terlupa bahawa ada anak didik aku yang mengalami pelbagai masalah bukan saja pendengaran, anggota malahan penglihatan juga ( tidak terlalu serius tapi masih perlu bantuan sewajarnya ). bernasib aku ada rakan seangkatan yang tidak lupa terhadap keperluan anak didik aku itu, maka disiapkan kertas soalan yang sewajar untuk nya. Terima kasih sahabat kerana prihatinan kamu.

Dalam kehidupan seharian kita terlalu banyak lupa kepada perkara-perkara yang pada kita kecil tetapi besar maknanya pada orang lain, kerana kita sering lupa bahawa kita adalah sebahagian daripada mereka dan mereka juga sebahagian daripada kita.

Kerna lupa jugalah aku gagal kemaskini blog aku ini walaupun aku tidak pernah lupa meninjau blog aku sendiri ( sedia maklum hanya aku jer yang nak tinjau blog aku ni ). aku lupa katakunci untuk membuka blog aku, makanya aku gagal kemaskini blog aku.

15 Mei 2009

Mula

1.. 2.. 3..Mula...

Memulakan sesuatu merupakan satu perkara yang amat mudah sebenarnya tetapi untuk mengharungi, memenuhi/pengisian dan mempertahankan usaha-usaha adalah satu hal yang cukup/amat sukar, bukan sedikit pengorbanan masa, kudrat dan segalanya...diperlukan.

Berjalan dan berlari bermula dengan satu langkah (biarpun kecil langkahannya) tapi perlulah terus melangkah dan terus melangkah sehingga tiba ke suatu tujuan. Dalam memulakan langkahan atau perjalanan, jatuh dan terluka adalah suatu kemestian yang diperlukan. Biar jatuh dan tersungkur, melangkah perlu diteruskan jua untuk sampai ke hujung sana.. terlalu lemahkah.. jika hanya kerana sekali dua terjatuh, hasrat dan harapan atau mungkin impian untuk ke arah sana terpaksa dikorban dan dikuburkankan? sanggup berhenti atau perlukan merangkak semula dan membiarkan diri ditertawakan dan diperlekehkan..mungkin berhati batu untuk menggetepikan gurauan sinis itu tapi disekeliling dapatkan menerima semua itu. Hidup tidak keseorangan sebenarnya.. lihat disekeliling, kenal, mengerti dan fahami mereka.

Untuk melangkah ke arah suatu destinasi bukan hanya memerlukan atau cukup dengan satu langkah tapi mestilah berterusan melangkah sehingga dapat sampai ke arah yang dituju. Biarpun banyak dugaan dan rintangan yang diterpaksa dilalui dan ditempuhi sepanjang langkah.. semakin banyak cabaran dan rintangan yang perlu dilalui semasa melangkah, semakin kaya lah dengan pengalaman yang tidak terdapat dimana-mana kedai sekali pun.. Jika disuratkan langkah terpaksa dihentikan dipertengahan dalam menuju kearah yang dituju, jangan sekali-kali dipersalahkan ranjau dan duri yang ada dalam perjalanan.. Bersyukur kerana diberi peluang dan terpilih untuk diuji oleh Nya.

Permulaan pertama melangkah ke alam blog..

14 Mei 2009

Kerja..

kerja... apa yang aku faham tentang perkataan ini ialah sesuatu perlakuan @ perbuatan yang akan mendapat imbuhan dalam bentuk duit@gaji samada hari, minggu @ bulan... makanya sesuatu yang dilakukan dan mendapat imbuhan itu dinamakan kerja. perlakuan yang dinamakan kerja ini juga perlulah dilakukan berulang-ulang dan berpanjangan.. seperti yang aku kerjakan sekarang... seawal 7 pagi aku turun untuk keje dan balik menjelang petang, begitulah 5 hari seminggu dan kekadang melangkau hari-hari hujung minggu... dan untuk itu dapatlah habuan yang tak diingini olehku... tapi untuk perlakuan aku 5 hari seminggu dapatlah imbuhannya pada 25hb tiap-tiap bulan..
sebahagian dari kita merungut tentang kerja tiap-tiap hari termasuklah aku...
banyak kerja...
susah kerja...
dok dang nok wak keje... tak dok/cukup masa, lenguh/dokrok
kerja gila... gila kerja